Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2020-12-11
09:08
Kategoria

"Aliny" na torach, czyli ostatnia modernizacja EN57 w Kolejach Mazowieckich.

Pierwsze modernizacje EN57 w Kolejach Mazowieckich odbyły się już w pierwszym roku działalności spółki. Były prowadzone w ramach napraw w poziomach utrzymania P4 oraz P5, zlecanych firmom zewnętrznym. Praktycznie każda zlecana naprawa zawierała szerszy bądź węższy zakres dodatkowych prac. W latach 2005 – 2013 modernizowano pojazdy do standardu AKM, o czym wspominaliśmy w poprzednich wpisach. Natomiast w 2014 roku rozpoczęły się modernizacje ezt EN57 do standardu AL. Pierwsza umowa obejmowała wykonanie 27 napraw w poziomie utrzymania P5 wraz z modernizacją i była realizowana w latach 2014 - 2015. Druga umowa na modernizacje do standardu AL była realizowana w latach 2016 - 2017 i obejmowała 39 pojazdów.

Pierwsze pojazdy EN57AL w Kolejach Mazowieckich

Pojazdy zostały zmodernizowane w szerokim zakresie, co przyczyniło się do znacznej poprawy świadczonych usług przewozowych i wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa podróżowania. Modernizacja objęła m.in.: montaż systemu drzwi odskokowo-przesuwnych, montaż klimatyzacji przedziałów pasażerskich oraz kabin maszynisty, wymianę silników na asynchroniczne i modernizację układu napędowego, instalację systemu informacji audiowizualnej oraz monitoringu przedziałów pasażerskich, montaż WC w obiegu zamkniętym. Pojazdy zostały przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Nowością tej modernizacji był montaż urządzeń do udostępniania bezprzewodowego internetu (Wi-Fi).

Modernizacja 27 ezt była współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Naprawy wraz z modernizacją zakończyły się w listopadzie 2015 roku.

39 kolejnych pojazdów EN57AL

Umowa na modernizację kolejnych 39 pojazdów do standardu AL została zawarta 17 grudnia 2015 roku. Modernizacje przeprowadzono w ramach wykonywania obligatoryjnych prac przy taborze podczas naprawy w poziomie utrzymania P5, wynikających z dokumentacji systemu utrzymania. Wszystkie 39 pojazdów zostało zmodernizowanych zgodnie z obowiązującymi w danym czasie normami w zakresie m.in.: komfortu jazdy, poziomu hałasu wewnątrz i na zewnątrz pojazdów, bezpieczeństwa. Każdy z pojazdów posiada 160 wygodnych miejsc siedzących. Zostały wyposażone w nowoczesne przetwornice statyczne, agregaty sprężarkowe i wyłączniki szybkie.

W ezt zastosowano układ rozruchu i hamowania dynamicznego z rekuperacją energii, co ma duże znaczenie w kontekście oszczędzania energii trakcyjnej, a tym samym pozytywnego wpływu na środowisko naturalne. Pojazdy wyposażono w nowe silniki asynchroniczne, pozwalające między innymi na osiąganie prędkości maksymalnej 120 km/h z pełnym obciążeniem. Zmodernizowano wózki, zamontowano system drzwi odskokowo-przesuwnych oraz system informacji pasażerskiej. Wnętrze każdego wagonu ma rozlokowane kamery, tak aby nie było martwych pól. Zainstalowano także nowoczesny system klimatyzacji z funkcją ogrzewania przedziałów pasażerskich, kabiny WC, stoliki i stojaki na rowery. Pojazdy zostały wyposażone w urządzenia do udostępniania bezprzewodowego połączenia internetowego (WiFi), gniazdka zasilania sieciowego (230V) oraz system zliczania pasażerów.

Udogodnienia dla osób niepełnosprawnych

Pojazdy są przystosowane dla osób z ograniczoną mobilnością, osób niedosłyszących i niedowidzących. Wyposażone są w wiele udogodnień, m.in.: szerokie wejścia, windy lub rampy dla osób niepełnosprawnych, mocowania dla wózków inwalidzkich, przestrzeń manewrową zapewniającą swobodne poruszanie się osób na wózkach inwalidzkich w obrębie przedziału oraz toalety dostosowane dla tych osób. W wagonach zamontowane są też systemy audiowizualne ułatwiające korzystanie z transportu osobom niedosłyszącym i słabowidzącym.

Decyzją Zarządu Województwa Mazowieckiego projekt otrzymał wsparcie z RPO WM.

66. "Alina" zamknęła erę modernizacji taboru KM

Naprawy taboru wraz z oczekiwanym zakresem ich modernizacji zostały wykonane w sposób profesjonalny, na wysokim poziomie jakościowym. Dzięki tak szerokiej modernizacji, mamy właściwie nowy pojazd, który będzie mógł wozić pasażerów jeszcze przez przynajmniej 15 kolejnych lat. Ostatnim z pojazdów, który przeszedł w ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A. naprawę w poziomie utrzymania P5 wraz z modernizacją do standardu AL, był ezt EN57 o numerze 1902. Został przekazany Kolejom Mazowieckim 22 maja 2017 roku i ta data zamknęła pewien rozdział w polityce taborowej spółki – zostały zrealizowane wszystkie dotychczasowe plany modernizacyjne, a Koleje Mazowieckie skupiły się już głównie na zakupie nowych pojazdów.

W efekcie opisanych projektów modernizacyjnych obecnie w Kolejach Mazowieckich jest eksploatowanych 66 pojazdów EN57AL. 43 pojazdy stacjonują w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu i obsługują linię R6 Warszawa Wileńska – Małkinia. 23 sztuki są na stanie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Ochota i można je spotkać na liniach do Skierniewic, Siedlec, Łowicza, Dęblina.

TEKST:
Katarzyna Łukasik