Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2018-04-05
15:56
Kategoria

Aż 580 milionów złotych na pociągi dla Kolei Mazowieckich

W czwartek, 5 kwietnia 2018 r., w siedzibie Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju zostały podpisane cztery umowy o dofinansowanie w ramach działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Z 1,22 mld zł alokacji przyznanej na konkurs, Koleje Mazowieckie otrzymały blisko 50 proc.

- Umowy Kolei Mazowieckich dotyczą 4 z 11 inwestycji w modernizację i zakup pociągów dla przewoźników kolejowych, które zostały dofinansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – powiedział Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju.

Umowy zawarte pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a Kolejami Mazowieckimi gwarantują dofinansowanie największego w historii przetargu na zakup taboru - 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, „Flirtów” najnowszej generacji, które wyprodukuje firma Stadler. Na realizację tej inwestycji spółka aplikowała o środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura
i Środowisko 2014 – 2020.

- Gratuluję beneficjentowi i właścicielowi Kolei Mazowieckich, bo otrzymali dofinansowanie w czterech z jedenastu projektów. W ciągu dwóch lat zobaczymy efekty dzisiejszych umów. Ten tabor, w połączeniu z inwestycjami infrastrukturalnymi, znacząco wpłynie na komfort podróży po Mazowszu – powiedział Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych

Całkowita wartość projektów na 55 pojazdów wyniesie ponad 1,42 mld zł. Dofinansowanie z CUPT ustanowione zostało na poziomie 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych, co stanowi rekordową kwotę 580,25 mln zł.

- Pociągi będą nowoczesne i energooszczędne, zostaną wyprodukowane w Siedlcach co będzie dodatkowym impulsem rozwojowym dla Mazowsza – podkreślił Wiesław Raboszuk, wicemarszałek województwa mazowieckiego.

Umowy dotyczą następujących projektów przewoźnika:

  • „Zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych I”. Pojazdy będą obsługiwały trasę pomiędzy Sochaczewem, Warszawą i Celestynowem. Wartość całkowita projektu – 316,40 mln zł. Kwota dofinansowania – 128,55 mln zł.
  • „Zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych II”. Pojazdy będą obsługiwały trasę pomiędzy Skierniewicami, Warszawą i Mińskiem Mazowieckim. Wartość całkowita projektu – 310,25 mln zł. Kwota dofinansowania – 126,05 mln zł.
  • „Zakup 15 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych”.Pojazdy będą obsługiwały trasę pomiędzy Górą Kalwarią, Czachówkiem, Warszawą i Modlinem. Wartość całkowita projektu – 387,77 mln zł. Kwota dofinansowania – 157,57 mln zł.
  • „Zakup 16 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych”. Pojazdy będą obsługiwały trasę pomiędzy Warszawą i Tłuszczem. Wartość całkowita projektu – 413,61 mln zł. Kwota dofinansowania – 168,07 mln zł.

Pierwsze pojazdy wyjadą na tory w ciągu dwóch lat. Kolejne będą dostarczane w transzach do 2022 roku.

- Nie ulega wątpliwości, że zakup nowego taboru zdecydowanie poprawi ofertę przewozową Kolei Mazowieckich. Po dostarczeniu pojazdów komfort podróżowania koleją na Mazowszu będzie zatem jeszcze lepszy. Cieszę się, że w Centrum Unijnych Projektów Transportowych doceniono nasze projekty i tak wysoko oceniono ich wartość merytoryczną - powiedział Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.

Nowe pociągi będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej czy bezprzewodowy dostęp do internetu. Będą osiągały prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób niepełnosprawnych, mocowania wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, toalety z obiegiem zamkniętym oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy mają być wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania).

- Nasze plany zakupowe są bardzo ambitne, dlatego musieliśmy kreatywnie podejść do kwestii finansowania tych śmiałych zamierzeń. Dzięki świetnie napisanym projektom udało się otrzymać ogromne dofinansowanie w ramach konkursu ogłoszonego przez CUPT. Przypomnę, że tydzień temu podpisaliśmy umowę z dwoma bankami: PKO BP oraz BGK na kredyt w wysokości ponad miliarda złotych. Ta umowa jest dla nas dowodem zaufania i świadczy o tym, że Koleje Mazowieckie to pewny finansowo partner - dodał Cezary Lewandowski, członek zarządu, dyrektor finansowy Kolei Mazowieckich.

Informacje dla mediów:

Donata Nowakowska – rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich – KM” sp. z o.o.

e-mail: d.nowakowska@mazowieckie.com.pl, tel. 661 929 207