08:10
Bez sieci też pojedziemy - autobus szynowy SA135
Oprócz elektrycznych zespołów trakcyjnych w parku taborowym Kolei Mazowieckich znajdują się także spalinowe autobusy szynowe. Pojazdy zostały zakupione z myślą o obsłudze linii niezelektryfikowanych oraz tych, o mniejszych potokach pasażerskich. Pierwsze takie pojazdy wdrożono do eksploatacji w 2005 i 2006 r. Było to 7 sztuk VT627 oraz 4 sztuki VT628 zakupione przez Mazowiecką Spółkę Taborową. Kolejne, już zupełnie nowoczesne autobusy szynowe, zostały zakupione przez Koleje Mazowieckie w 2011 roku.
Przetarg i umowa na dwa pierwsze szynobusy
5 czerwca 2011 roku upłynął termin składania ofert w przetargu na zakup dwóch nowoczesnych jednoczłonowych autobusów szynowych. Przetarg wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Umowa na dostawę została podpisana w lipcu. Jednoczłonowe nowoczesne autobusy szynowe SA135 zostały dostarczone w grudniu 2011 roku. Koszt zakupu to 13,5 mln zł, z czego 7,3 mln zł pochodziło z dotacji rządowej, a 6,2 mln zł ze środków samorządu województwa mazowieckiego. Kolejne pojazdy tej serii były kupowane sukcesywnie w kolejnych latach:
- w 2012 roku – 2 pojazdy,
- w 2014 roku – 2 pojazdy,
- w 2015 roku – 1 pojazd.
obecnie Koleje Mazowieckie posiadają 7 sztuk szynobusów SA135 o numerach: 015 do 018 oraz 021, 022 i 024. Nowe szynobusy, ze względu na niskie koszty eksploatacyjne i wymagania techniczne są wykorzystywane na trasach mniej obciążonych i liniach niezelektryfikowanych. Zakup szynobusów to w dłuższej perspektywie także oszczędność dla KM. Przejazd takiego pojedynczego pojazdu jest tańszy, w porównaniu do szynobusu dwuczłonowego, co ma duże znaczenie w obsłudze linii o mniejszych potokach pasażerskich.
Wnętrze oraz parametry techniczne pojazdów:
Szynobusy to małe, niepozorne pojazdy, ale w środku kryją nowoczesną, bardzo dobrze wysposażną przestrzeń pasazerską. Nowe szynobusy to przede wszystkim większy komfort podróżowania dla pasażerów. Każdy z pojazdów posiada 62 miejsca siedzące stałe oraz 8 miejsc uchylnych. Znajdują się w nich także toalety z zamkniętym obiegiem oraz przewijaki dla niemowląt. Wnętrza pojazdów są klimatyzowane, a szynobusy są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W pojazdach zamontowano specjalne stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów. Dla bezpieczeństwa podróżnych szynobusy są wyposażone w monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, m.in. zamontowano kamery spełniające funkcje lusterek bocznych oraz kamery czołowe. Pojazd posiada wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowano system umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
Szynobusy są przyjazne środowisku - wyposażone są w silniki spalinowe nowej generacji spełniające normę EURO IIIb. Prędkość maksymalna autobusów szynowych SA135 to 120 km/h. Całkowita długość pojazdu to 24 500 mm.
Eksploatacja
Pojazdy kursują na trasie Tłuszcz – Sierpc – Płock, Nasielsk – Sierpc – Płock – Kutno, a także na linii do Ostrołęki. Od początku ich eksploatacji w Kolejach Mazowieckich pokonały już ponad 6,3 mln kilometrów. Pierwsze z nich, tj. pojazdy o numerach 015 i 016, których przebiegi przekroczyły już milion kilometrów, przechodzą właśnie po raz pierwszy naprawy w poziomie utrzymania P4.