Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2018-09-14
13:30
Kategoria

Europejski Dzień Maszynisty

16 września przypada Europejski Dzień Maszynisty. W Polsce obchodzi go 17 450 osób, bo tyle właśnie, według danych UTK, ma uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych. 643 spośród nich to maszyniści Kolei Mazowieckich, którzy codziennie dowożą ponad 170 tysięcy osób do pracy i szkoły, bezpiecznie prowadząc ponad 800 pociągów w dobie.

Maszynista pojazdu trakcyjnego - to zawód wymagający, trudny i odpowiedzialny. Bardzo restrykcyjny, jeśli chodzi o wymagania zdrowotne. Kandydat na maszynistę musi mieć bardzo dobry słuch, wzrok, podzielność uwagi, a także być odporny na stres. Na szlaku zdarzają się bowiem różne sytuacje. To praca zmianowa, często w święta czy w nocy – niebezpodstawnie więc jest nazywana służbą. To zawód z tradycją i przyszłością, na który jest duże zapotrzebowanie.

Średnio, w miesiącu maszynista spędza 120 godzin „za nastawnikiem”. Jest to około 70 proc. czasu wykonywanych służb. Reszta to manewry, zapoznawanie się z bieżącymi zmianami i powiadomieniami oraz wypełnianie dokumentacji pociągowej, przygotowanie i sprawdzenie pojazdu. Ponadto maszynista musi się ciągle szkolić i dostosowywać do zmieniającej się infrastruktury. Jest to jednak zawód pasjonujący i dający ogromną satysfakcję. Zawód, z którego człowiek może być dumny. Środowisko maszynistów to silna grupa, którą spaja nie tylko praca, ale przede wszystkim przyjaźń i wzajemna pomoc. Bardzo często to tradycja rodzinna.

- Człowiek budzi się rano z zupełnie innym nastawianiem, kiedy wie, że idzie robić coś, co lubi, co go pasjonuje i „kręci”. To jest taka praca, w której siadając za nastawnikiem, musisz zostawić wszelkie swoje problemy za drzwiami kabiny. Musisz być skupiony na 100 procent  – mówi Mariusz Dąbrowski, maszynista instruktor KM.

Szkolenie na maszynistę pojazdu trakcyjnego łącznie trwa około 20 miesięcy i przebiega w dwóch etapach. Pierwszym jest szkolenie na licencję, a drugim szkolenie na świadectwo. Koleje Mazowieckie prowadzą szkolenia w oparciu o własny ośrodek z nowoczesnym symulatorem pojazdu kolejowego EN76, własnymi podręcznikami, własną wykwalifikowaną kadrą i niezbędną infrastrukturą (sale szkoleniowe, nowoczesny tabor kolejowy, hale naprawcze itp.).

Do tej pory zorganizowaliśmy 11 edycji szkoleń na licencję maszynisty, w których wzięło udział ponad 400 osób. Planujemy 12. edycję szkolenia dla około 40 kandydatów. Ponadto zakończyliśmy już 8 edycji szkolenia na świadectwo maszynisty, w których wzięło udział 330 kandydatów. Aktualnie w trakcie szkolenia jest prawie 120 osób z 9., 10. oraz 11. edycji.

Od chwili utworzenia Kolei Mazowieckich i przejęcia pracowników spółki „PKP Przewozy Regionalne” istniał problemem niekorzystnej struktury zatrudnienia. Bardzo duża luka pokoleniowa była widoczna właśnie wśród maszynistów – średnia wieku wynosiła blisko 50 lat. Obecnie w Kolejach Mazowieckich pracuje 643 maszynistów, w tym 14 instruktorów, a średni wiek w tym zawodzie to 42 lata.

Dzień Maszynisty to szczególne święto dla ludzi, którzy na co dzień dbają o to, żebyśmy szczęśliwie dotarli do celu. Pierwszy raz w Polsce był obchodzony w 1996 roku w Czerwieńsku. Inicjatorem święta jest organizacja “Autonomiczne Europejskie Związki Zawodowe Maszynistów ALE” zrzeszającą około 65 tysięcy maszynistów z różnych państw Europy. Niestety wysiłek osób wykonujących ten zawód jest często niedoceniany, dlatego pamiętajmy, że służba kolejarska jest potrzebna, wyjątkowa i ważna. Wszystkim Panom „mechanikom”, szczególnie tym pełniącym dzisiaj służbę, życzymy „samych zielonych świateł”. 

https://www.youtube.com/watch?v=LQ5FQjcVNnA

Dodatkowych informacji udziela:

Donata Nowakowska, Rzecznik Prasowy „Kolei Mazowieckich – KM”

e-mail: d.nowakowska@mazowieckie.com.pl

tel. 22 47 37 551, kom. 661 929 207