Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2021-09-16
09:26
Kategoria

Europejski Dzień Maszynisty

Dzisiaj Europejski Dzień Maszynisty i z tej okazji zapraszamy Was do odbycia służby z naszym maszynistą Marcinem Jabłońskim. Zaczynamy na stacji Warszawa Wschodnia, skąd odbieramy tabor (2x 45 WE Impuls) na pociąg nr 19964/5do Skierniewic. Ruszamy o 9:17.

Co czeka nas po drodze?

Zobaczcie sami!

Dzień Maszynisty to szczególne święto dla ludzi, którzy na co dzień dbają o to, żebyśmy szczęśliwie dotarli do celu. Pierwszy raz w Polsce był obchodzony w 1996 roku w Czerwieńsku. Inicjatorem święta jest organizacja “Autonomiczne Europejskie Związki Zawodowe Maszynistów ALE” zrzeszająca maszynistów z różnych państw Europy. Wysiłek osób wykonujących ten zawód jest często niedoceniany, dlatego pamiętajmy, że służba kolejarska jest potrzebna, wyjątkowa i ważna.

Wszystkim Panom i Paniom mechanikom, szczególnie tym pełniącym dzisiaj służbę, życzymy „samych zielonych świateł”.

628 maszynistów (w tym 16 instruktorów) oraz 1 maszynistka KM obsługują około 730 pociągów w dobie. Średnio, w miesiącu maszynista spędza 120 godzin „za nastawnikiem”. Jest to około 70 proc. czasu wykonywanych służb. Reszta to manewry, zapoznawanie się z bieżącymi zmianami i powiadomieniami oraz wypełnianie dokumentacji pociągowej, przygotowanie i sprawdzenie pojazdu. Ponadto maszynista musi się ciągle szkolić i dostosowywać do zmieniającej się infrastruktury. Jest to jednak zawód pasjonujący i dający ogromną satysfakcję. Zawód, z którego człowiek może być dumny. Środowisko maszynistów to silna grupa, którą spaja nie tylko praca, ale przede wszystkim przyjaźń.

Aby usiąść za nastawnikiem i samodzielnie poprowadzić pociąg, trzeba przejść ponad dwudziestomiesięczne szkolenie, składające się z dwóch głównych etapów. Pierwszym jest szkolenie na licencję, a drugim szkolenie na świadectwo. Koleje Mazowieckie prowadzą szkolenia we własnym ośrodku szkoleniowym z nowoczesnymi symulatorami pojazdów kolejowych EN76 oraz ER160, własnymi podręcznikami, wykwalifikowaną kadrą i niezbędną infrastrukturą (sale szkoleniowe, nowoczesny tabor kolejowy, hale naprawcze itp.).