Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2021-02-12
10:26
Kategoria

FLIRT na torach, czyli pojazd serii ER75 produkcji firmy STADLER

Nazwa pojazdu to akronim od nazwy Szybki, Lekki, Nowoczesny Pojazd Regionalny (w języku niemieckim: Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug). W Polsce pojazdy FLIRT są eksploatowane od maja 2008 roku. Wtedy Urząd Transportu Kolejowego wydał świadectwo dopuszczające je do eksploatacji. Koleje Mazowieckie posiadają 10 sztuk pojazdów FLIRT pierwszej generacji, które w 2008 roku zakupił Samorząd Województwa Mazowieckiego.

Jak się poznaliśmy? Stadler przyjechał do Polski wraz z zamówieniem na pojazdy dla KM

Przetarg na dostawę 10 nowoczesnych ezt dla Kolei Mazowieckich został rozstrzygnięty pod koniec czerwca 2006 roku. Zwycięzcą został Stadler Bussnang. W konsekwencji została powołana spółka Stadler Polska, której zaplecze zbudowano w Siedlcach. Zakład zatrudnił pracowników, przeszkolił i rozpoczął produkcję pierwszych pojazdów: 10 dla województwa mazowieckiego oraz czterech dla województwa śląskiego.

Pierwsze spotkanie: przekazanie 10 ezt Kolejom Mazowieckim

Pojazdy po raz pierwszy wjechały na perony dworca Warszawa Wschodnia i otworzyły swoje drzwi przed pasażerami 31 maja 2008 roku. Wówczas odbyła się oficjalna prezentacja i przekazanie do eksploatacji dwóch pierwszych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii Flirt. Było to duże wydarzenie. W kolejnych dniach pojazdy pojawiły się na większości głównych linii Mazowsza. Dokonano także ich prezentacji w Radomiu, Płocku i Siedlcach. Pozostałe pojazdy dostarczono do końca 2008, a następnie wszystkie jednostki skierowano do obsługi linii Warszawa Zachodnia – Siedlce. Flirt był powiewem nowoczesności na polskiej kolei – standardem, jakiego w ówczesnym czasie nie mógł zapewnić żaden regionalny przewoźnik pasażerski. Całkowita wartość projektu wyniosła 181,70 mln zł. Zakup dofinansowała UE, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013, w ramach działania 7.3: Transport miejski w obszarach metropolitarnych. Kwota dofinansowania wyniosła 87,2 mln zł. 

Liczy się wnętrze - wyposażenie mazowieckich pojazdów FLIRT

FLIRT ma cztery wagony (A, B, C i D) i 75 metrów. Kabiny maszynisty i wózki napędne zabudowano na wagonach A i B, a dopiero w środku (inaczej niż w innych pojazdach) mamy wagony C i D. Pojazd posiada pięć wózków, z czego dwa wózki to wózki napędne, które mają po dwa silniki trakcyjne każdy (zabudowane na wagonach skrajnych), oraz wózki Jakobsa łączące wagony toczne między sobą, oraz wózki Jakobsa łączące wagon napędny z wagonem tocznym.

W środku pojazdu FLIRT mamy nowoczesne, bogate wyposażenie. Pojazdy mają 183 pojazdy siedzące, jeśli dodamy do tego miejsca uchylne, to łącznie jest ich 212. Oprócz wygodnych foteli są miejsca na wózki dziecięce, rowery i duży bagaż. Pojazdy są klimatyzowane i mogą poruszać się z prędkością do 160 km/h. W każdym pojeździe zabudowano po jednej toalecie dostosowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych. W pojazdach mamy bardzo przejrzysty i nowoczesny system informacji pasażerskiej – trasa przejazdu wyświetla się na zamontowanych na pomostach monitorach. FLIRT jest pojazdem bardzo cichym. Każdy z wózków jezdnych posiada podwójne usprężynowanie; pierwszy stopień usprężynowania jest realizowany przy pomocy sprężyn stalowych, drugi stopień stanowią poduszki powietrzne. We Flirtach mamy zastosowane hamowanie elektrodynamiczne oraz tarczowe pneumatyczne i elektropneumatyczne.

Stabilny związek ze sporym stażem - eksploatacja pojazdów FLIRT w KM

Pojazdy Flirt obsługują pociągi na trasie z Warszawy do Siedlec. Najszybszy kurs wykonuje obecnie pociąg nr 10166/7 z Siedlec (18:49) do Warszawy Centralnej (19:50). Flirty mają jeden z najwyższych wskaźników niezawodności pojazdów: w 2020 roku wyniósł on 0,98. Do tej pory przeszły dwie naprawy P4: jedną w latach 2013 - 2014 r. oraz drugą w latach 2018-2019 r.

Katarzyna Łukasik

Zdjęcia: Stadler, Koleje Mazowieckie