Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2018-02-09
10:55
Kategoria

IX edycja konferencji „Infrastruktura Polska & Budownictwo”

Najważniejsze spotkanie przedstawicieli sektora infrastruktury i budownictwa odbyło się 8 lutego w warszawskim hotelu The Westin. Uczestnicy konferencji poruszyli także temat transportu publicznego. O kolejach samorządowych jako elemencie zrównoważonego transportu publicznego mówił Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy KM

Tegoroczna konferencja poświęcona była przede wszystkim zagadnieniom dotyczącym postępu technologicznego i innowacji produktowych, które coraz prężniej wkraczają na polski rynek. Poruszona została także kwestia tendencji wzrostowej w budownictwie, która stanowi wyzwanie dla inwestorów i firm wykonawczych. Przy tym temacie nie można było nie mówić o transporcie publicznym, biorąc pod uwagę potrzeby wdrażania rozwiązań w duchu zrównoważonego rozwoju.

Konferencja podzielona była na cztery panele dyskusyjne: Infrastruktura dziś i jutro, Dynamika i kierunki rozwoju inwestycji, Zrównoważony transport publiczny oraz Innowacje w budownictwie – jak sprostać wymogom jutra?  

Debatę panelową, moderowaną przez dr inż. Andrzeja Żurkowskiego, dyrektora Instytutu Kolejnictwa, dotyczącą problematyki zrównoważonego transportu poprzedziło wystąpienie Dariusza Grajdy, członka zarządu, dyrektora handlowego, na temat roli kolei samorządowych w kształtowaniu zrównoważonego transportu.

Nie ma zrównoważonego rozwoju bez zrównoważonego transportu publicznego, który musi przede wszystkim uwzględniać oczekiwania społeczne, czyli zapewnienie powszechnej dostępności do usług zbiorowego transportu publicznego. Istotne jest także wykorzystanie różnych środków transportu oraz promocja przyjaznych dla środowiska i wyposażonych w nowoczesne rozwiązania techniczne środków transportu – powiedział prezes Grajda. Mówiąc o rozwoju zrównoważonego transportu publicznego posłużę się przykładem Kolei Mazowieckich. Obecnie są one pod względem posiadanego taboru najnowocześniejszym regionalnym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Park taborowy spółki to w prawie 40  proc. pojazdy nowe, pozostałe 60 proc. stanowią pojazdy zmodernizowane.

Następnie rozpoczęła się debata panelowa, w której oprócz Dariusza Grajdy, uczestniczyli m.in. Arnold Bresch, członek zarządu, dyrektor ds. realizacji inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe, dr Libor Lochman, dyrektor zarządzający ze Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER), Renata Kazanowska, wiceprezydent m.st. Warszawy. Oprócz zagadnień związanych z rozwojem zrównoważonego transportu został także poruszony temat wykorzystania funduszy UE z perspektywy budżetowej oraz metody realizacji inwestycji, aby były efektywne i zmodernizowały kolejnictwo.

- Koleje to niejako krwiobieg naszego województwa, a dzięki inwestycjom taborowym realizowanym przy wsparciu środków unijnych, zwiększamy konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do innych gałęzi transportu. W połowie stycznia podpisaliśmy historyczny w skali europejskiej kontrakt – na realizację zamówienia 71 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, o wartości ponad 2,2 mld zł. Taka inwestycja w nowoczesny tabor to szansa na dalszy i dynamiczny rozwój nie tylko Kolei Mazowieckich, ale także Mazowsza. Bo zgodnie z zasadami samorządności wszyscy razem budujemy region, budujemy Mazowsze – powiedział na zakończenie debaty Dariusz Grajda.