Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2016-09-07
13:19
Kategoria

Koleje Mazowieckie o utrzymaniu czystości w pociągach podczas konferencji "Cleaning Rail"

Przedstawiciele Kolei Mazowieckich wzięli udział w I edycji ogólnopolskiej konferencji naukowo-technicznej „Cleaning Rail 2016 - Nowe technologie utrzymania czystości w pociągach i na dworcach kolejowych”, która odbyła się 6 września 2016 r. w Centrum Szkolenia i Doradztwa w Warszawie.

Założeniem organizatorów konferencji jest stworzenie platformy do szerokiej dyskusji wśród ekspertów oraz osób zajmujących się utrzymywaniem czystości w firmach kolejowych, a jej podstawowym celem jest wypracowanie oczekiwanego przez pasażerów modelu utrzymania czystości. Spotkanie poprowadził Piotr Kazimierowski, AUDIT RAIL Sp. z o.o, a prelegentami byli m.in.: dr Jakub Majewski, Fundacja ProKolej, Jolanta Sergot-Kowalska, Polska Izba Gospodarcza Czystości, Andrzej Szymaniak, AP ARTUS sp. z o.o. spółka komandytowa. Koleje Mazowieckie reprezentowali: Donata Nowakowska, Rzecznik Prasowy spółki oraz Henryk Kawęcki, dyrektor Oddziału Usług Utrzymania.

Podczas konferencji zaprezentowane zostały technologie oraz środki do realizacji procesów utrzymania czystości, propozycje zasad oceny jakości świadczonych usług, zasad prawidłowego przeprowadzania kontroli i audytów czystości. W ramach spotkania omówione zostały także zagadnienia technicznego projektowania, wykonania i późniejszej eksploatacji punktów zewnętrznego mycia, odfekalniania i wodowania pojazdów kolejowych, a także rozwiązania w zakresie budowy modułowych systemów zamkniętych myjni dla taboru kolejowego, spełniających wymagania ochrony środowiska.

- Rozmawiając o profesjonalnym czyszczeniu składów, należy zacząć od infrastruktury, która jest do tego niezbędna. Bez profesjonalnych myjni, sprzętu i wykfalifikowanych pracowników nie mamy o czym mówić. Potrzebne są inwestycje na dużą skalę. – mówił podczas wystąpienia Henryk Kawęcki, dyrektor Oddziału Usług Utrzymania. - W Kolejach Mazowieckich mamy jeszcze dużo do zrobienia, ale zarząd spółki jest otwarty na inwestycje, czego dowodem jest już istniejąca, jedna z najnowocześnieszych w Europie, myjnia taboru w Tłuszczu i plany budowy kolejnych profesjonalnych zapleczy do utrzymania taboru w Sochaczewie, czy w Radomiu.

Oddział Usług Utrzymania w Kolejach Mazowieckich powstał w 2009 roku. Zajmuje się kompleksowym utrzymaniem czystości, zarówno jeżeli chodzi o tabor, jak i budynki administracyjne oraz sekcje napraw i eksploatacji taboru. Oddział posiada trzy myjnie zewnętrzne, sezonowe oraz jedną myjnię całoroczną. Ta ostatnia to budynek zupełnie niezależny od miejskiego wodociągu oraz kanalizacji. Woda pozyskiwana jest z własnej studni oraz deszczówki dachowej, natomiast ścieki są wstępnie oczyszczane we własnej oczyszczalni. Energia jest uzyskiwana m.in. z lamp solarnych zamontowanych na dachu budynku. Ponadto myjnia ma nowoczesną kotłownię. Od marca do października woda jest podgrzewana tylko przez lampy solarne i nie ma potrzeby załączania kotła.

Prowadzący konferencję Piotr Kazimierowski, zaznaczył, że Koleje Mazowieckie to w obecnej chwili najbardziej zaawansowany technologicznie przewoźnik w kraju, który nie tylko przykłada dużą wagę do planowania inwestycji w zakresie czystości, ale także z powodzeniem je realizuje, czego przykładem jest nowoczesna myjnia taboru zlokalizowana w Tłuszczu, czy wyznaczanie standardów czyszczenia pociągów (specjalne stroje ochronne dla pracowników oraz wyposażenie w  plecakowe odkurzacze elektryczne).