Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2016-11-15
14:18
Kategoria

Koleje Mazowieckie z dofinansowaniem na modernizację 39 ezt

We wtorek, 15 listopada w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego została podpisana umowa na dofinansowanie projektu „Modernizacja 39 sztuk Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych”. Ze strony samorządu województwa umowę podpisali: Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego i Rafał Rajkowski, członek zarządu województwa. Ze strony Kolei Mazowieckich podpisy złożyli: Artur Radwan, prezes zarządu, dyrektor generalny i Andrzej Buczkowski, członek zarządu, dyrektor finansowy. Na zorganizowanej z tej okazji konferencji prasowej obecni byli także: Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM, Dariusz Grajda, członek zarządu dyrektor handlowy KM oraz Roman Sielecki, dyrektor Biura Strategii i Rozwoju KM.

Projekt został dofinansowany z RPO Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020, w ramach Działania 7.2 Infrastruktura kolejowa. Poziom dofinasowania inwestycji wyniesie 80% wydatków kwalifikowanych, czyli 128,4 mln zł. Całkowita wartość projektu to 197,5 mln zł. Mazowsze ma zagwarantowane ponad 8 mld zł unijnego wsparcia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020, skierowanego głównie do biznesu, administracji i sektora naukowego. Za wydatkowanie środków odpowiada Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych.

– Nasza samorządowa spółka Koleje Mazowieckie jest w tej chwili drugim pod względem liczby pasażerów przewoźnikiem w kraju. Dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Co roku przeznaczamy blisko 250 mln zł na jej funkcjonowanie, kupujemy nowe pociągi i modernizujemy tabor, aby komfort i standard podróżowania był jak najwyższy – podkreślił marszałek Adam Struzik.

– Cieszę się, że realizacja tej inwestycji przebiega tak sprawnie. Dzięki niej pasażerowie już teraz mogą podróżować nowocześnie wyposażonymi pociągami – dodał Rafał Rajkowski, członek zarządu województwa mazowieckiego.

Ze zmodernizowanych w ramach projektu pojazdów mogą już korzystać podróżni na linii Warszawa – Małkinia. Wykonawcą modernizacji, zgodnie z zawartą w grudniu 2015 roku umową, są ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A. oraz Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Na tory wyjechał właśnie dwudziesty pierwszy nowy EN57 AL, a zakończenie dostaw planowane jest 31 maja 2017r. Elektryczny zespół trakcyjny EN57AL posiada m.in.: klimatyzację przedziałów pasażerskich, komfortowe i wyciszone wnętrze, nowe okna, podłogi, ściany i wygodne fotele. Do dyspozycji podróżnych są też nowoczesne toalety z zamkniętym obiegiem i przewijakiem dla niemowląt, gniazdka elektryczne, przejrzysty system informacji pasażerskiej oraz wifi. W pojazdach zamontowano monitoring zewnętrzny oraz wewnętrzny. Dzięki zastosowaniu zupełnie nowych podzespołów została zwiększona moc układu napędowego umożliwiająca szybszą jazdę pojazdu (do 120 km/h) oraz zwiększenie przyspieszenia. Pojazdy są przystosowane dla osób z ograniczoną mobilnością, osób niedosłyszących i niedowidzących.

- Od lat dzięki wsparciu ze strony samorządu z powodzeniem inwestujemy zarówno w zakup jak i modernizacje posiadanych pojazdów. Jako przewoźnik, zrealizowaliśmy w stu procentach projekty taborowe związane z absorbcją środków unijnych perspektywy 2007-2013, uzyskując łącznie z RPO Województwa Mazowieckiego oraz POiŚ-u ponad miliard złotych dofinansowania. Nie zamierzamy zwalniać tempa inwestycyjnego, a w realizacji projektów będziemy nadal efektywnie korzystać ze środków UE, czego dowodem jest podpisywana dzisiaj umowa. – powiedział Artur Radwan.

W poprzedniej perspektywie finansowej 2007-2013, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Koleje Mazowieckie zrealizowały 8 projektów o łącznej kwocie dofinansowania ponad 1,04 mld zł.

- Jesteśmy jedną z najlepiej wykorzystujących środki unijne spółką kolejową. Mogę zapewnić, że u nas te środki nie będą marnowane. Łącznie, ten dzisiejszy projekt jest wart blisko 200 mln zł. Dofinansowanie z RPO wyniesie 128 milionów, ale chciałbym zaznaczyć, że te brakujące 70 mln dokłada spółka Koleje Mazowieckie – dodał Andrzej Buczkowski.