14:06
Kolejowa „Złota pięćdziesiątka”
W drugiej połowie marca Spółka KM odebrała kolejne trzy nowoczesne pojazdy serii ER160. Tym samym w swoim parku taborowym ma ich już 50 – zrealizowane zostało ponad 80% rekordowej umowy podpisanej przez Koleje Mazowieckie z siedlecką firmą Stadler Polska.
20 marca w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu został podpisany końcowy protokół techniczny pojazdu o numerze 48, natomiast tydzień później odebrane zostały dwa kolejne elektryczne zespoły trakcyjne o numerach 49 i 50. Nowo dostarczone elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT serii ER 160 zostały wyprodukowane w ramach piątej, ostatniej umowy wykonawczej, zawartej w II kwartale 2022 r. Obejmuje ona produkcję 16 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, z czego pięć już zostało odebranych. Pojazdy te zostaną skierowane do obsługi połączeń na linii Warszawa – Tłuszcz. Wartość umowy to ponad 530 mln zł brutto, a jej dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 wynosi ponad 215 mln zł.
– Nasza współpraca z firmą Stadler trwa już od 15 lat. W parku taborowym KM posiadamy 10 sztuk ezt. FLIRT pierwszej generacji, a ich naprawy w poziomie utrzymania P5, na które umowa została podpisana na początku miesiąca, wykona Stadler Service Polska. Jest nam niezmiernie miło, że wzajemna współpraca tak dobrze się rozwija i bardzo wszystkim za to dziękuję – powiedział Robert Stępień, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny.
Co istotne pojazdy typu FLIRT wykonane są ze stopów aluminiowych, dzięki czemu są lżejsze niż pojazdy stalowe, co w połączeniu z zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi gwarantuje niższe zużycie energii elektrycznej oraz mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Stopniowo zastępują one pojazdy starszego typu, co wpływa na polepszenie wizerunku firmy, jako nowoczesnej i rozwijającej się.
– Cieszymy się, że jako przewoźnik kolejowy, możemy zapewniać naszym pasażerom coraz lepsze oraz bezpieczniejsze warunki podróży na mazowieckich szlakach. Nie zamierzamy schodzić z tej drogi. Konsekwentnie najstarsze typy posiadanego taboru zastępujemy i chcemy zastępować nowymi pojazdami kolejowymi. Mamy ambitne plany zakupowe – ezt jednopokładowe i dwupokładowe, pojazdy elektryczno-akumulatorowe. Niebawem ogłosimy przetargi, choć z niecierpliwością czekamy na uruchomienie środków unijnych czy z KPO – powiedział Czesław Sulima, Członek Zarządu, Dyrektor Eksploatacyjny.
– Bardzo się cieszę przekazując dziś naszemu Klientowi kolejne 2 pojazdy z ostatniej umowy realizacyjnej. Tym samym dostarczyliśmy już Kolejom Mazowieckim 50 nowoczesnych i komfortowych pojazdów FLIRT najnowszej generacji w ramach realizacji kontraktu z 2018 roku. Dzięki dostawom nowych pociągów możemy przyczynić się do poprawy jakości podróżowania koleją na Mazowszu, co jest dla nas powodem do dumy i radości. To dla nas bardzo ważne zamówienie, ale jednocześnie duże wyzwanie. Produkcja i dostawy pojazdów FLIRT dla Mazowsza przypadły na trudny czas, w którym jako spółka mierzymy się z wieloma problemami. Zwłaszcza rosnące koszty produkcji są dla nas obecnie wielkim wyzwaniem. Mimo to działamy nieprzerwanie, aby wywiązać się ze zobowiązań wobec naszego Klienta i pasażerów w regionie – mówił Tomasz Prejs, Prezes Zarządu Stadler Polska.
Nowe pojazdy zapewniają większy komfort i bezpieczeństwo podróży. Zostały wyposażone w klimatyzację, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej, jak również defibrylatory AED. W toaletach zabudowano system gaśniczy, który jest oparty na przyjaznych dla środowiska płynach (mgła wodna). Te nowoczesne jednostki stopniowo zastępują najstarsze elektryczne zespoły trakcyjne typu EN57.
Kontakt dla mediów:
Donata Nowakowska, Rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich – KM” sp. z o.o.
e-mail: d.nowakowska@mazowieckie.com.pl, tel. 22 47 37 551
www.mazowieckie.com.pl
Marta Jarosińska, Rzecznik prasowy Stadler Polska sp. z o.o.
e-mail: marta.jarosinska@stadlerrail.com, tel. +48 601 198 003