12:05
Młodszy brat EN57, czyli ezt EN71
Historia pojazdu EN71 nr 100 i pojazdów EN71KM
Elektryczny zespół trakcyjny EN71, czyli pojazd elektryczny, niskoperonowy, czteroczłonowy, skonstruowany na bazie EN57 - został zaprojektowany i był produkowany we wrocławskim Pafawagu. EN71 składa się z czterech wagonów – dwóch rozrządczych skrajnych i dwóch silnikowych środkowych. Zastosowanie dwóch wagonów silnikowych miało na celu zwiększenie mocy pojazdu, a także jego pojemności. Można ogólnie powiedzieć, że większość wyposażenia elektrycznego pojazdu EN71, w porównaniu do EN57, jest podwójna: silniki trakcyjne, przetwornice, sprężarki, szafy elektryczne. Jego całkowita długość to 86 m i 840 mm (EN57 ma niecałe 65 m). W barwach Kolei Mazowieckich jest 6 takich pojazdów: EN71 nr 100 oraz EN71KM o numerach od 101 do 105.
Pierwszy EN71 w Kolejach Mazowieckich
W 2007 Spółka KM prowadziła dzialalność przewozową głównie w oparciu o 184 sztuki EN57 dzierżawione w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa od PKP PR. KM uruchamiały nowe połączenia (wznawiając ruch, na zawieszonych wcześniej przez PKP PR liniach) a także wzbogacały siatkę połączeń na już obsługiwanych liniach. To spowodowało bardzo dynamiczny wzrost pracy eksploatacyjnej, a tym samym rosło zapotrzebowanie na tabor. Spółka nie dysponowała wtedy środkami finansowymi na zakup nowoczesnych pojazdów elektrycznych. Niedostępne były też środki pomocowe z UE. W związku z tym jedynym rozwiązaniem był zakup używanych pojazdów i jego modernizacja w celu poprawy jakości i komfortu podróży. Pierwszym pojazdem tej serii, który rozpoczął obsługę połączeń w Kolejach Mazowieckich, był EN71 nr 100. Został nabyty od ZNTK Mińsk Mazowiecki S.A. na początku 2007 roku i oddany do eksploatacji w lipcu tegoż roku. Przed wdrożeniem do ruchu przeszedł naprawę główną, tj. przegląd poziomu utrzymania P5. Zostało wtedy zmienione czoło kabiny oraz wystrój wnętrza pojazdu. Zamontowano toaletę z obiegiem zamkniętym, nową przetwornicę, sprężarkę, wyłącznik elektroniczny, monitoring pojazdu, przyciski indywidualnego otwierania drzwi wejściowych oraz system informacji pasażerskiej.
Rodzina się powiększa, czyli do KM trafiają pojazdy EN71 101, 102, 103, 104 i 105
W 2009 roku rozpoczęły się rozmowy z ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A. w sprawie zakupu kolejnych pojazdów serii EN71, którymi te zakłady dysponowały. Były to pojazdy o numerach od 101 do 105 pozyskane z Chorwacji. Pojazdy rozpoczynały obsługę połączeń KM w 2010 roku, sukcesywnie od stycznia do października. Najpierw jednak przeszyły naprawy P5 wraz z modernizacją i otrzymały wyróżnik KM przy numerze, np. EN71-101KM. W ramach prac modernizacyjnych w pojazdach zamontowano: przetwornicę statyczną, sprężarkę śrubową, stojaki na rowery, system informacji pasażerskiej, system emisji reklam, system zliczania pasażerów, system indywidualnego otwierania drzwi, napęd pneumatyczny w drzwiach przejściowych z wagonu do wagonu oraz windę dla niepełnosprawnych. Dokonano modernizacji wózków, sprzęgów czołowych oraz czoła kabin. Zainstalowano ogrzewanie szyb czołowych oraz wycieraczki. Zmieniono wygląd wnętrza pojazdu.
Początkowo pojazdy eksploatowała Sekcja Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów, a następnie zostały przekazane na stan Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru w Tłuszczu. Tam spędziły kilka lat, obsługując połączenia na linii nr 6 z Warszawy Wileńskiej do Małkini. Obecnie znów są użytkowane w Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Warszawa Grochów i obsługują połączenia na linii nr 8 Warszawa – Radom.
Lata produkcji i cykl przeglądowy EN71
Cykl przeglądowy pojazdów wynosi: max 400000 km lub co 5 lat dla napraw P4 (czyli tak jak w przypadku EN57) i 3 000000 km lub max 8 lat dla P5. Pojazdy EN71 były produkowane krótko, bo tylko przez rok (1975-1976). Łącznie powstało 20 sztuk tej serii. Od 1984 roku, m.in. w ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A. dokonywano zestawień tych pojazdów z członów EN57. W związku z tym, że takiemu „złożonemu” pojazdowi nadawano rok produkcji zgodnie z rokiem produkcji wagonu silnikowego pojazdu, na którego bazie powstawał, lata produkcji pojazdów eksploatowanych w Kolejach Mazowieckich wyglądają następująco:
100 – 1976
101KM –1975
102KM – 1969
103KM – 1975
104KM – 1965
105KM – 1974
TEKST:
Kataryzna Łukasik
Za materiały, na podstawie których powstał tekst dziękujemy Panu Piotrowi Madejowi.