09:41
PGE Energetyka Kolejowa i Koleje Mazowieckie będą rozwijać infrastrukturę ładowania szynowych pojazdów hybrydowych
PGE Energetyka Kolejowa, spółka z Grupy PGE, oraz Koleje Mazowieckie podpisały list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju infrastruktury do ładowania szynowych pojazdów hybrydowych. To kolejny wspólny projekt spółek, który wspiera optymalizację wykorzystania energii na kolei.
PGE Energetyka Kolejowa i Koleje Mazowieckie, mając na celu poprawę efektywności energetycznej na kolei i podnoszenie jakości świadczonych przez sektor usług, będą współpracować nad rozwojem infrastruktury ładowania szynowych pojazdów hybrydowych.
Napędy hybrydowe stają się realną alternatywą dla napędów spalinowych także na kolei. Pociągi tego typu mogą jeździć zarówno korzystając z energii trakcyjnej, jak również – na odcinkach niezelektryfikowanych – posiłkując się energią z wewnętrznych baterii. Rozwiązania hybrydowe stanowią zatem pomost do całkowitego przejścia taboru kolejowego na czyste napędy.
Współpraca PGE Energetyka Kolejowa i Kolei Mazowieckich będzie skoncentrowana na budowie niezbędnej infrastruktury umożliwiającej ładowanie szynowych pojazdów elektryczno-akumulatorowych w Chorzelach i Sierpcu. Dzięki stanowiskom ładowania pociągi kursujące na trasach Ostrołęka – Chorzele oraz Sierpc - Płock z możliwością obsługi Sierpc - Nasielsk, docelowo nie będą musiały korzystać z trakcji spalinowej.
- Jestem przekonany, że nasze wspólne działania zaowocują rozwiązaniami, które zoptymalizują wykorzystanie energii u mazowieckiego przewoźnika oraz pomogą wyeliminować emisję setek ton CO2 – powiedział Sylwester Szczensnowicz, prezes PGE Energetyka Kolejowa.
W ocenie Roberta Stępnia, prezesa Kolei Mazowieckich, wdrażane rozwiązania przyczynią się do dalszego rozwoju spółki i podniesienia jakości świadczonych usług. - Dzięki wymianie wiedzy i doświadczeń będziemy w stanie wdrażać przedsięwzięcia, które będą kluczowe do wprowadzania zmian i unowocześniania całego sektora kolejowego, co z pewnością zostanie docenione przez naszych pasażerów - powiedział.
PGE Energetyka Kolejowa oferuje kompleksowe dostawy energii dla sektora kolejowego. - Naszym naturalnym obszarem działania jest dostawa energii elektrycznej do sieci trakcyjnej oraz sprzedaż oleju napędowego poprzez sieć kolejowych stacji tankowania. Profil naszych usług nie jest jednak zamknięty – jesteśmy w stanie zaoferować nowoczesne rozwiązania także w zakresie kolejowych stacji ładowania, czy też stacji tankowania wodorem - wyjaśnia Piotr Obrycki, Dyrektor Biura Badań i Rozwoju w PGE Energetyka Kolejowa.
Jak podkreśla Czesław Sulima, Członek Zarządu i Dyrektor Eksploatacyjny Kolei Mazowieckich, spółka chce aby oferowane przez nią połączenia pozostały pierwszym wyborem dla tysięcy pasażerów w regionie. – Aby działać efektywnie stawiamy na innowacyjne rozwiązania, takie jak szynowe pojazdy hybrydowe. Koleje Mazowieckie jako pierwszy przewoźnik w Polsce decyduje się na ich włączenie do swojej floty pojazdów kolejowych – powiedział.
Obie spółki realizują wspólne inicjatywy działając w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, a także w ramach projektu Zielona Kolej.
***
PGE Energetyka Kolejowa to jedna z największych firm energetycznych w Polsce. Łączy kolej z systemem elektroenergetycznym kraju. Dba o niezawodność i jakość dostaw energii oraz paliw dla transportu kolejowego. Posiada sieć dystrybucyjną na terenie całego kraju. Infrastruktura spółki to ponad 600 tys. różnego rodzaju obiektów i elementów instalacji rozmieszczonych wzdłuż linii kolejowych, w tym 6 nowoczesnych centrów sterowania ruchem w sieci kontrolowanej przez 52 tys. inteligentnych liczników energii (AMI). Do zasilania sieci trakcyjnej służy m.in. 21,5 tys. km linii energetycznych spółki, dostarczającej energię do poszczególnych urządzeń, a ostatecznie – do pociągów. Firma odpowiada za dystrybucję 4,32 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi ok. 3 proc. całej energii dostarczanej w kraju.
3 kwietnia 2023 roku PGE Energetyka Kolejowa została częścią Grupy PGE. Po przejęciu łączna długość linii dystrybucyjnych w Grupie PGE to ok. 320 tys. km, łączny wolumen dystrybuowanej energii wynosi ok. 41,4 TWh, a sprzedaży energii ok. 37,3 TWh.
Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” została powołana 29 lipca 2004 roku przez Samorząd Województwa Mazowieckiego (51% udziałów) i „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. (49% udziałów). 1 stycznia 2005 roku rozpoczęła działalność przewozową. Od 2008 roku jedynym właścicielem Spółki jest Samorząd Województwa Mazowieckiego i na jego zlecenie świadczona jest usługa publiczna w zakresie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Misja przewoźnika brzmi: „Przewozimy bezpiecznie, solidnie i na czas".
Spółka KM to jeden z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju zatrudniający blisko 3000 pracowników. W 2022 roku Koleje Mazowieckie zajęły drugie miejsce pod względem udziałów w rynku pasażerskich przewoźników kolejowych. W ubiegłym roku z połączeń skorzystało ponad 59 mln podróżnych. Codziennie Spółka KM uruchamia ponad 700 pociągów w dobie. Obsługuje 15 linii kolejowych zatrzymując się na ponad 300 stacjach i przystankach kolejowych. Park taborowy KM liczy 332 pojazdy, w tym 61 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT ER160 produkcji Stadler Polska z rekordowego zamówienia w skali kraju. Koleje Mazowieckie to spółka inwestująca w modernizację i zakup pojazdów, a także zaplecza techniczne W najbliższym czasie do 4 sekcji napraw i eksploatacji taboru kolejowego dołączy baza utrzymaniowo-naprawcza, która będzie zlokalizowana w Radomiu.
Kontakt dla mediów:
Donata Nowakowska, Rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich – KM” sp. z o.o.
e-mail: d.nowakowska@mazowieckie.com.pl, tel. 22 47 37 551