Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2018-05-09
10:58
Kategoria

Pięćdziesiąte piąte urodziny „Babci”

Dziś Koleje Mazowieckie świętują urodziny najstarszego czynnego elektrycznego zespołu trakcyjnego w Polsce. Jest nim EN57 o numerze 038. „Babcia” - jak mówią o niej kolejarze -  swoją kolejową karierę rozpoczęła 9 maja 1963 r. Mimo swego wieku „Babcia” na razie nie wybiera się na emeryturę.

Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to „dziecko” PAFAWAG Wrocław. Pojazd znajduje się w parku taborowym Kolei Mazowieckich. Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 roku zasiliła  park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. Następnym krokiem w jej karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka. W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Trafiła do  Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu. Obecnie „Babcię” można spotkać najczęściej na trasie Ostrołęka - Tłuszcz. Dziś na jej liczniku jest grubo ponad sześć milionów kilometrów. „Babcia” przeszła kilka liftingów, a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją - pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne).  Dziś „Babcia” jest nieco „podrasowana” - ma zainstalowaną przetwornicę  statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 - system Oerlikon.  U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją został zastąpiony systemem Oerlikon.

 

Informacje dla mediów:

Donata Nowakowska – rzecznik prasowy „Kolei Mazowieckich – KM” sp. z o.o.

e-mail: d.nowakowska@mazowieckie.com.pl, tel. 661 929 207