Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2015-12-21
11:22
Kategoria

Pierwsze wagony piętrowe od Pesy po odbiorach technicznych

Odbiorów technicznych pierwszych 10 wagonów oraz lokomotywy dokonano 18 grudnia 2015 r. Pojazdy wyprodukowała dla KM PESA Bydgoszcz S.A. Przeszły m.in. testy w zakresie kompatybilności z posiadanymi już przez KM wagonami piętrowymi. Obecnie odbywają się także szkolenia maszynistów Kolei Mazowieckich.

Całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca bieżącego roku, a na szlak piętrusy od PESY wyjadą na początku przyszłego roku.

- Z ogromną satysfakcją mogę powiedzieć, że udało nam się dokonać odbiorów technicznych dziewięciu wagonów piętrowych środkowych, jednego sterowniczego i lokomotywy. Zgodnie z zapowiedziami producenta, do końca roku zostaną dostarczone wszystkie objęte umową składy. Pojazdy dobrze przeszły jazdy próbne. Szkolimy już maszynistów do ich obsługi. Chcemy, aby wyjechały na tory w styczniu 2016 roku – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny „Kolei Mazowieckich - KM”.

Pomyślne zakończenie testów i odbiorów pierwszych wagonów piętrowych cieszy z kilku powodów.  Z jednej strony zapowiada wprowadzenie przez Przewoźnika zupełnie nowego taboru już w przyszłym miesiącu, z drugiej potwierdza, że PESA, nawet w tak trudnym dla nas roku 2015, dała sobie radę z kolejnym prototypowym - w Polsce wręcz pionierskim – pojazdem typu „push-pull”. Jednym z trudniejszych oczekiwań Kolei Mazowieckich była kompatybilność SUNDECKÓW z dotychczasowym taborem, mam więc ogromną satysfakcję, że i temu wyzwaniu sprostaliśmy - powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.

W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h. Oba typy wagonów wyróżniają się nowoczesnym designem, przyjaznym, przestronnym wnętrzem wyposażonym m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring gwarantujący bezpieczeństwo podróżnych. W wagonach sterowniczych znajdują się strefy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową (spełniające wymogi TSI PRM) z częścią gastronomiczną, toaletami oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom poruszającym się na wózkach. Podobnie jak wagony piętrowe Bombardiera, SUNDECKI będą obsługiwać pociągi na trasach o największych potokach podróżnych.