11:22
Pierwsze wagony piętrowe od Pesy po odbiorach technicznych
Odbiorów technicznych pierwszych 10 wagonów oraz lokomotywy dokonano 18 grudnia 2015 r. Pojazdy wyprodukowała dla KM PESA Bydgoszcz S.A. Przeszły m.in. testy w zakresie kompatybilności z posiadanymi już przez KM wagonami piętrowymi. Obecnie odbywają się także szkolenia maszynistów Kolei Mazowieckich.
Całość zamówienia zostanie zrealizowana do końca bieżącego roku, a na szlak piętrusy od PESY wyjadą na początku przyszłego roku.
- Z ogromną satysfakcją mogę powiedzieć, że udało nam się dokonać odbiorów technicznych dziewięciu wagonów piętrowych środkowych, jednego sterowniczego i lokomotywy. Zgodnie z zapowiedziami producenta, do końca roku zostaną dostarczone wszystkie objęte umową składy. Pojazdy dobrze przeszły jazdy próbne. Szkolimy już maszynistów do ich obsługi. Chcemy, aby wyjechały na tory w styczniu 2016 roku – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny „Kolei Mazowieckich - KM”.
Pomyślne zakończenie testów i odbiorów pierwszych wagonów piętrowych cieszy z kilku powodów. Z jednej strony zapowiada wprowadzenie przez Przewoźnika zupełnie nowego taboru już w przyszłym miesiącu, z drugiej potwierdza, że PESA, nawet w tak trudnym dla nas roku 2015, dała sobie radę z kolejnym prototypowym - w Polsce wręcz pionierskim – pojazdem typu „push-pull”. Jednym z trudniejszych oczekiwań Kolei Mazowieckich była kompatybilność SUNDECKÓW z dotychczasowym taborem, mam więc ogromną satysfakcję, że i temu wyzwaniu sprostaliśmy - powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes PESY.
W podstawowej konfiguracji pojazd składa się z lokomotywy elektrycznej Gama, piętrowego wagonu sterowniczego i do sześciu piętrowych wagonów środkowych. Takim składem podróżować może jednocześnie ok. 1700 pasażerów. Pojazdy przystosowane są do jazdy z prędkością eksploatacyjną do 160 km/h. Oba typy wagonów wyróżniają się nowoczesnym designem, przyjaznym, przestronnym wnętrzem wyposażonym m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, bezprzewodowy internet, nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz monitoring gwarantujący bezpieczeństwo podróżnych. W wagonach sterowniczych znajdują się strefy dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową (spełniające wymogi TSI PRM) z częścią gastronomiczną, toaletami oraz wejściami wyposażonymi w platformy umożliwiające wjazd osobom poruszającym się na wózkach. Podobnie jak wagony piętrowe Bombardiera, SUNDECKI będą obsługiwać pociągi na trasach o największych potokach podróżnych.