16:03
Plany rozwoju Kolei Mazowieckich
Grono ekspertów z branży kolejowej, a także zarząd Kolei Mazowieckich oraz Waldemar Kuliński, przewodniczący rady nadzorczej KM, w obecności mediów rozmawiali o dotychczasowych osiągnięciach przewoźnika, dyskutowali o słuszności kierunku rozwoju, jaki spółka Koleje Mazowieckie obrała, a także o tym, jak dziś zmienia się kolej w Polsce.
W gronie osób, które 26 stycznia rozmawiały o pierwszym polskim samorządowym przewoźniku kolejowym, znaleźli się: Waldemar Kuliński, przewodniczący rady nadzorczej Kolei Mazowieckich, zarząd spółki w składzie Artur Radwan, prezes zarządu, członkowie Czesław Sulima, Dariusz Grajda, Andrzej Buczkowski, a także eksperci kolejowi: Adrian Furgalski, wiceprezes TOR, Dariusz Kostrzębski, prezes KOW, Adam Musiał, dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei oraz redaktor naczelny „Raportu Kolejowego”, oraz Łukasz Malinowski, redaktor naczelny „Rynku Kolejowego’.
Wśród tematów, które zostały podjęte, były plany związane z inwestycjami taborowymi Kolei Mazowieckich, w tym plany zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, czy rozbudowy zaplecza technicznego. Szeroko omówił ten temat prezes Czesław Sulima, dyrektor eksploatacyjny spółki.
Przetarg związany z zakupem 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych będzie największym przetargiem w naszej historii. Zgodnie z przyjętą strategią rozwoju odchodzimy od modernizacji taboru na rzecz zakupu nowych pojazdów. Nie zapominamy także o rozbudowie naszego zaplecza technicznego, co w perspektywie coraz bardziej nowoczesnego i licznego parku taborowego jest absolutnie niezbędne - mówił o planach Kolei Mazowieckich prezes Sulima.
Eksperci podsumowali także ostatnie 12 lat funkcjonowania spółki. Mówili także o tym, jaki klimat panuje obecnie dla rozwoju branży kolejowej, jakie są szanse oraz zagrożenia dla tej gałęzi transportu.
Trzynasty rok działalności KM będzie na pewno rokiem trudnym ze względu na szeroko zakrojone plany inwestycyjne PKP PLK związane z modernizacją infrastruktury - zapowiedział Adrian Furgalski z TOR.
W Polsce jest zdecydowanie dobry klimat dla rozwoju kolei. Dostrzegalna jest także zmiana opinii społeczeństwa na temat transportu kolejowego. To już nie jest ta stara kolej, która budziła negatywne skojarzenia. Dziś jeździmy coraz bardziej komfortowymi pojazdami, możemy podłączyć laptopa w drodze do pracy czy na uczelnię. To jest już z inna jakość podróży. W dobie zatłoczonych dróg coraz chętniej też przesiadamy się z czterech kółek właśnie do pociągu - dodał dyrektor Adam Musiał.
Pozytywnie ponad dekadę funkcjonowania Kolei Mazowieckich podsumował przewodniczący Waldemar Kuliński.
Dwanaście lat temu pomysł utworzenia Kolei Mazowieckich wydawał się rewolucyjny. Od tamtej pory notujemy stały rozwój, stąd mamy pewność , że decyzja utworzenia pierwszego samorządowego przewoźnika kolejowego była dobra i rozważna. Jako samorząd pokazujemy, że w kolej warto inwestować i stwarzamy warunki dla jej rozwoju w regionie - podkreślił przewodniczący Kuliński.
Podczas spotkania rozważano także problemy, z którymi boryka się kolej, w tym m.in. problem luki pokoleniowej w grupie pracowników drużyn trakcyjnych. Nawiązując do kwestii związanych z potrzebą zatrudniania wykwalifikowanej kadry prezes Artur Radwan powiedział o staraniach spółki dotyczących likwidowania luki pokoleniowej w grupie maszynistów, w tym m.in. o szkoleniach organizowanych przez Koleje Mazowieckie.