10:32
Ponad 70 procent taboru Kolei Mazowieckich nowego i po modernizacji
Tabor nowy i zmodernizowany stanowi ponad 70 procent taboru Kolei Mazowieckich . To czyni nas najnowocześniejszym przewoźnikiem w Polsce – mówił Piotr Madej z Kolei Mazowieckich podczas Europejskiego Forum Taborowego 2016.
W początkowych latach funkcjonowania Koleje Mazowieckie zajęły się przede wszystkim modernizacją posiadanych pojazdów. Unowocześniono 108 trójczłonowych składów starego typu. Pozyskiwanie nowego taboru spółka rozpoczęła w 2008 r., wprowadzając do eksploatacji 10 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ER75 „Flirt”. Pociągi kursują na trasie z Warszawy do Siedlec. W tym samym roku wprowadzono do eksploatacji także 37 wagonów piętrowych. Pojazdy te w latach 2010-2011 stały się własnością spółki.
W 2011 r. spółka zakupiła 11 lokomotyw elektrycznych. Dzięki temu miała możliwość uruchomienia pierwszych w Polsce pociągów w systemie „push-pull”, czyli takich, w których w przypadku zmiany kierunku jazdy nie ma konieczności przestawiania lokomotyw na stacji końcowej bo lokomotywa w jedną stronę ciągnie skład, a w drugą stronę go pcha. Wagony obsługują pociągi przyspieszone na liniach o największych potokach podróżnych. Są to to pociągi do Łukowa, Radomia, Skierniewic i Działdowa.
Ponadto w 2011 r. spółka zakupiła 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Przeznaczeniem tych pojazdów była przede wszystkim obsługa połączeń lotniskowych pomiędzy lotniskiem Chopina w Warszawie a lotniskiem Warszawa – Modlin.
Kolejnym rokiem, który stał pod znakiem inwestycji, był rok 2015. Koleje Mazowieckie zakupiły wtedy 12 elektrycznych zespołów trakcyjnych, tym razem pięcioczłonowych. Pojazdy zostały przeznaczone do obsługi pociągów uruchamianych na zmodernizowanej linii do Skierniewic. Są to pierwsze pojazdy spółki zbudowane zgodnie z wymogami wszystkich TSI.
Realizując kolejne założenia polityki taborowej, w 2015 r. firma zakupiła również 22 wagony piętrowe i 2 lokomotywy elektryczne produkcji PESA, które wyjechały na tory w 2016 r.
Spółka ma też szerokie plany inwestycyjne na przyszłość. W maju planowane jest ogłoszenie przetargu na dostawę 6 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy najprawdopodobniej zostaną skierowane na zatłoczoną linię z Warszawy do Skierniewic.
Kolejną inwestycją ma być zakup 10 dwuczłonowych zespołów trakcyjnych do obsługi linii Radom – Dęblin/Skarżysko-Kamienna/Drzewica.. Pojazdy mają być dostarczone do końca pierwszego kwartału 2018 roku. Projekt ten jest ściśle powiązany z budową zaplecza do utrzymania taboru w Radomiu.
Największą inwestycją planowaną do realizacji do 2022 roku ma być zakup 55 elektrycznych zespołów trakcyjnych w miejsce planowanych do wycofania od 2018 roku około 40 pojazdów starego typu. Inwestycja ma kosztować 2 miliardy złotych – prawie dziesięciokrotnie więcej niż największy zakup realizowany do tej pory przez spółkę.