13:56
Uroczyste przekazanie Impulsów
Wczesnym popołudniem 8 czerwca na peronie piątym dworca Wschodniego odbyło się uroczyste przekazanie pierwszych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych 45 WE Impuls. Już tego samego dnia pojazdy te wyjechały na linię Warszawa – Skierniewice. Wszystkie z 12 pojazdów dołączą do parku taborowego spółki w listopadzie br. Są to pierwsze tego typu pojazdy w Polsce.
Tuż po godzinie 12:30 na peron piąty dworca Warszawa Wschodnia wjechały dwa pierwsze Impulsy. W ich przekazaniu udział wzięli m.in. Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, Waldemar Kuliński, przewodniczący rady nadzorczej KM, Monika Sokulska, członek rady nadzorczej KM, Katarzyna Wieczorek, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego oraz Krzysztof Rodziewicz, zastępca dyrektora Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. Oczywiście obecny był także zarząd spółki Koleje Mazowieckie: Artur Radwan, prezes zarządu oraz członkowie: Czesław Sulima, dyrektor eksploatacyjny, Dariusz Grajda, dyrektor handlowy i Andrzej Buczkowski, dyrektor finansowy. Firmę Newag S.A., producenta nowoczesnych pojazdów, reprezentował Zbigniew Konieczek, prezes zarządu, Zbigniew Jakubas, przewodniczący rady nadzorczej oraz Grzegorz Motyka, kierownik projektu, a spółkę PKP PLK S.A. Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu. Tego dnia nie mogło także zabraknąć na peronie pracowników KM.
Uroczystość uświetnił występ orkiestry strażackiej z Karczewa. By tradycji stało się zadość, pojazdy poświęcił ks. Ryszard Marciniak, Krajowy Animator Katolickiego Stowarzyszenia Kolejarzy Polskich, a w symbolicznym przecięciu wstęgi uczestniczyli: marszałek Adam Struzik, Artur Radwan prezes KM oraz Zbigniew Konieczek, prezes Newag S.A.
Nowa jakość na torach
Zakup Impulsów to przede wszystkim większy komfort jazdy dla tych podróżnych, którzy przez ostatnie dwa lata odczuwali najwięcej utrudnień związanych z modernizacją infrastruktury, czyli pasażerów linii Warszawa - Skierniewice. Każdy z pojazdów ma po 206 miejsc siedzących w układzie otwartym oraz po 325 miejsc stojących. Dla pasażerów przewidziano szereg udogodnień, tj. klimatyzację, wi-fi, gniazdka elektryczne, system informacji pasażerskiej oraz intercom. Przewidziano także dodatkową przestrzeń na większy bagaż.
Jak zwykle duży nacisk położono na dostosowanie pojazdów do potrzeb osób niepełnosprawnych, stąd oprócz specjalnie przystosowanych miejsc dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich, do dyspozycji będą urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu oraz specjalnie przystosowane toalety. W pojazdach znajdują się także przewijaki.
Koleje Mazowieckie od zawsze dbają o swoich pasażerów i robią wszystko, by zapewnić im jak najwyższy standard podróży. Nowe pociągi to pierwsze tego typu pięcioczłonowe pojazdy w Polsce. Poza tym są nowoczesne, więc mają wszelkie udogodnienia dla pasażerów. Miło widzieć, jak rozwija się spółka. Liczę na to, że pasażerowie również to docenią – mówił Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.
O tym, że Koleje Mazowieckie to przewoźnik „skazany na sukces” nie trzeba nikogo przekonywać. Komentarza nie wymagają też liczby, jednak prezes Radwan, zabierając głos, przypomniał kilka z nich.
W ciągu 10 lat naszej obecności na rynku 520 mln podróżnych skorzystało z naszych usług. W pierwszym roku było to niewiele ponad 40 mln, w minionym – ponad 62 mln. Rozpoczynając działalność przewozową dysponowaliśmy 187 wysłużonymi pojazdami. Obecnie w parku taborowym mamy ich 285, w tym 84 nowych. W tym roku ta liczba jeszcze się zwiększy dzięki realizowanym kolejnym kontraktom i sfinalizowanym projektem, który mogą Państwo dziś podziwiać. Sami Państwo widzą, że Koleje Mazowieckie to niekwestionowany lider w kraju pod względem liczby nowoczesnego taboru. Spółka zajmuje także drugie miejsce w Polsce pod względem liczby przewożonych podróżnych. Nasz udział w rynku utrzymuje się na poziomie ok. 23 proc. – mówił Artur Radwan, prezes zarządu KM.
Głos podczas uroczystości przekazania pojazdów zabrał również Zbigniew Konieczek, prezes zarządu Newag S.A. Prezes Konieczek wymieniał przede wszystkim zalety nowoczesnych Impulsów.
Przekazywane dzisiaj Impulsy to pierwsze pociągi polskiej produkcji w pełni zgodne z TSI, czyli Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, spełniające najnowsze, restrykcyjne przepisy obowiązujące w Unii Europejskiej. Jakość, dbałość o komfort oraz bezpieczeństwo jazdy, zarówno pasażerów, jak i obsługi, to w Newagu najwyższe priorytety – mówił.
Po oficjalnych przemówieniach przyszedł czas na inauguracyjny przejazd na trasie Warszawa Wschodnia – Rembertów – Warszawa Wschodnia. Uczestniczyli w nim zaproszeni goście oraz media.
Zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych jest dla nas kontraktem kluczowym ze względu na stale rosnące potrzeby podróżnych, zwłaszcza na szlakach tak obleganych, jak trasa z Warszawy do Skierniewic. Misja naszej spółki to prowadzenie pasażerskiego transportu kolejowego o wysokim standardzie. Myślę, że zakup ten jest dowodem na to, że Koleje Mazowieckie konsekwentnie tę misję realizują, a standard świadczonych przez nie usług faktycznie jest coraz wyższy. Zaznaczę, że nie jest to jedyny tak duży zakup – już za kilka miesięcy do parku taborowego spółki dołączą także kolejne wagony piętrowe – powiedział, podczas przejazdu, Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.
Pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h. Umowa na dostawę Impulsów została podpisana z firmą Newag S.A. 28 listopada 2014 r. Koszt inwestycji to 257 mln zł brutto, z czego 82 mln zł stanowią środki pozyskane z Unii Europejskiej.