Przejdź do treści Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do wyszukiwania połączeń
2016-11-09
15:46
Kategoria

W Kolejach Mazowieckich bezpieczeństwo to priorytet

W Kolejach Mazowieckich odbyło się seminarium mające na celu promowanie efektywnego wdrażania zasad Kultury Bezpieczeństwa w spółce, na wszystkich szczeblach jej organizacji. KM jest jednym z podmiotów rynku kolejowego, który podpisał Deklarację rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym i w ten sposób wdraża jej zapisy. Spotkanie zorganizowała i prowadziła Joanna Ryfa, pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem w Kolejach Mazowieckich. W dyskusji wzięli udział sygnatariusze ww. dokumentu: Tadeusz Ryś, Przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz prof. dr hab. inż. Marek Sitarz, Kierownik Katedry Transportu Szynowego Wyższej Szkoły Biznesu. Koleje Mazowieckie reprezentował Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny.

Rozpoczynając seminarium Prezes Sulima przedstawił obecny stan bezpieczeństwa w Kolejach Mazowieckich, a także wymienił działania, które są na bieżąco realizowane w kwestii jego poprawy. Koleje Mazowieckie wdrożyły Politykę Bezpieczeństwa, na podstawie której co roku zarząd przyjmuje program poprawy bezpieczeństwa. Ponadto spółka angażuje duże środki finansowe na zakup nowego taboru, poprawę warunków pracy na sekcjach eksploatacyjnych, a także w szkolenie kadr.

- Koleje Mazowieckie wdrożyły Politykę Bezpieczeństwa, która jest konsekwentnie realizowana przez wszystkich pracowników. Kierując się swoją misją, którą jest prowadzenie pasażerskiego transportu kolejowego o wysokim standardzie, deklarujemy, że naszym głównym celem jest szukanie coraz lepszych rozwiązań zmierzających do zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa świadczonych usług przewozowych, a także systemu kolejowego – mówił prezes Sulima – realizujemy to poprzez szeroko zakrojone inwestycje w nowoczesny tabor oraz jego utrzymanie, poprawę warunków pracy na sekcjach eksploatacji, inwestycje w kadry i szkolenie pracowników, m.in. z wykorzystaniem nowoczesnego symulatora pojazdu kolejowego.

Z analizy zdarzeń na obszarach kolejowych wynika, że najczęściej mamy do czynienia z przechodzeniem przez tory w niedozwolonych miejscach. Kolejne to zderzenia pociągów z pojazdami drogowymi na przejazdach. Często również występują incydenty w postaci zignorowania znaku STOP przed przejazdem. Kolejna grupa to chuligańskie dewastacje. Tendencję spadkową mają jedynie zdarzenia dotyczące wsiadania/wysiadania z pociągu, czy przejścia przez tory w miejscach dozwolonych. Prezes Sulima podkreślił, że wdrożony w KM system to ciągła praca polegająca m.in. na: prowadzeniu analiz wypadków, zarządzaniu bezpieczeństwem, promowaniu zasad kultury bezpieczeństwa, przeprowadzaniu systematycznych audytów wewnętrznych i ich szczegółowej analizie, oraz bieżące monitorowanie systemu poprzez opracowane wskaźniki realizacji procesów.

Tadeusz Ryś Przewodniczący PKBWK, potwierdził, że działania prowadzone przez Koleje Mazowieckie są bardzo istotne i na ich podstawie należy wyciągać wnioski, które pomogą w przyszłości unikać sytuacji potencjalnie niebezpiecznych. – Wypadki niestety są i przy ich okazji możemy tylko analizować przyczyny i wyciągać wnioski na przyszłość – ale nie można ich cofnąć. Najważniejsze są incydenty na obszarach kolejowych, bo pokazują nam słabe punkty systemu, które możemy monitorować i eliminować – mówił Przewodniczący Ryś. Ponadto zwrócił uwagę, że nadzór PKBWK dotyczy także bocznic kolejowych, czyli np. terenów sekcji eksploatacji. Ich zarządcy są zobowiązani do zgłaszania wszystkich przypadków incydentów, wypadków i poważnych wypadków. Odniósł się także do kwestii szkoleń, podkreślając rolę symulatorów – szkolenie na symulatorach powinno być standardem dla maszynistów, ale także dla dyżurnych ruchu – mówił – Na szlaku kolejowym to praca tych dwóch osób jest najważniejsza. Oni muszą współpracować i szczególnie przestrzegać zasad kultury bezpieczeństwa.

Do kwestii wdrażania kultury bezpieczeństwa w systemie kształcenia odniósł się Prof. Marek Sitarz – Nie możemy tutaj tolerować oceny trzy minus. Musimy dążyć do perfekcji. Dzięki szerzeniu kultury bezpieczeństwa wśród pracowników można osiągnąć sukces w postaci znacznego spadku ilości incydentów. Prof. Sitarz zaznaczył, że wprowadzając rozwiązania systemowe (techniczne czy organizacyjne) można poprawić bezpieczeństwo jedynie do pewnego poziomu. Natomiast kultura bezpieczeństwa jest tym istotnym elementem spinającym całość i dającym widoczny efekt w postaci nawet całkowitego wyeliminowania incydentów. – Musimy dążyć do sytuacji, aby pracownik przestrzegał zasad kultury bezpieczeństwa bo sam będzie tego chciał, bo będzie świadomy, że to zależy od niego, a nie dlatego że będzie do tego zmuszany – mówił Prof. Sitarz.

Podsumowując seminarium Prezes Sulima stwierdził, że świadomość kultury bezpieczeństwa wśród pracowników KM systematycznie wzrasta. – Te tematy są na bieżąco omawiane na pouczeniach okresowych, spotkaniach wewnętrznych, codziennych odprawach przedzmianowych. Maszyniści są  szkoleni z wykorzystaniem symulatora pojazdu kolejowego, odbywają także jazdy instruktażowe.