13:56
Pod koniec roku do parku taborowego Kolei Mazowieckich dołączą kolejne szynobusy
Umowa na dostawę dwóch nowoczesnych szynobusów została podpisana 16 czerwca 2015 r. w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego. Tym razem wykonawców będzie dwóch - bydgoska Pesa oraz nowosądecki Newag.
Podczas spotkania, na którym doszło do podpisania umowy, obecni byli: Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego, Leszek Ruszczyk, wicemarszałek województwa mazowieckiego, przedstawiciele Kolei Mazowieckich, członkowie zarządu: Czesław Sulima oraz Dariusz Grajda, a także przedstawiciele wykonawców: Zbigniew Konieczek, prezes Newagu i Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy wraz z Maciejem Maciejewskim, prokurentem z Pesy.
Zgodnie z podpisanymi dzisiaj umowami nowe szynobusy powinny znaleźć się w parku taborowym przewoźnika w połowie grudnia tego roku. Oba pojazdy wyposażone będą w klimatyzację, monitoring oraz elektroniczny system zewnętrznej i wewnętrznej informacji wizualnej. Będą również przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Szynobusy mają rozpędzać się do 120 km/h. Newag S.A. dostarczy spalinowy szynobus dwuczłonowy. Znajdzie się w nim 119 stałych miejsc siedzących, 6 siedzących uchylnych oraz 140 miejsc stojących. Pojazd będzie kursował na odcinku Tłuszcz – Warszawa – Czeremcha. Z kolei szynobus jednoczłonowy wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Znajdzie się w nim 60 stałych miejsc siedzących, 8 siedzących uchylnych oraz 52 miejsca stojące. Szynobus wyjedzie na trasy: Tłuszcz – Nasielsk – Sierpc – Płock oraz Tłuszcz – Ostrołęka. Pojazd dołączy do pozostałych siedmiu szynobusów wyprodukowanych przez Pesę.
Koszt zakupu obu pojazdów to blisko 19,3 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą z rezerwy celowej budżetu państwa – 7,3 mln zł, Funduszu Kolejowego – 7,9 mln zł oraz budżetu samorządu województwa mazowieckiego – 4,1 mln zł.
Ta umowa to kolejny krok, jeśli chodzi o unowocześnianie parku taborowego naszego wiodącego przewoźnika. Jest mi także bardzo miło, że przy jednym stole siedzą dwie polskie firmy z jednej strony konkurujące ze sobą, ale z drugiej strony to świadczy o tym, że polska myśl techniczna rozwija się, zaś konkurencja powoduje pozytywne zjawiska – powiedział marszałek Adam Struzik.
Bardzo dziękuję zarządowi województwa mazowieckiego za wspieranie naszych pomysłów związanych z poprawą funkcjonowania transportu kolejowego na Mazowszu oraz wparcie finansowe. To będzie już 8. i 9. nowy szynobus w naszym parku taborowym. Zakup takich pojazdów, jak szynobusy – pojazdów mniejszych, dedykowanych podróżnym, którzy zamieszkują odleglejsze tereny Mazowsza, gdzie ruch kolejowy odbywa się z nieco mniejszą częstotliwością – jest tak samo ważny, jak zakup taboru przeznaczonego do poruszania się w samej aglomeracji – powiedział członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich Czesław Sulima.
Głos zabrali także przedstawiciele wykonawców:
Umowa na dostawę pojazdu 214 Mb potwierdza, że współpraca Kolei Mazowieckich z naszą firmą jest wręcz modelowym przykładem doskonałych, wypróbowanych przez lata, wzajemnych relacji dwóch partnerów – mówił Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.
Komfort i bezpieczeństwo jazdy to oczekiwania, z których w Newagu uczyniliśmy najwyższy priorytet. W dwuczłonowym spalinowym zespole trakcyjnym, który jeszcze w tym roku przekażemy kolejom Mazowieckim, zastosowane zostaną najnowocześniejsze rozwiązania techniczne – dodał Zbigniew Konieczek, Prezes Newagu.